Piotr Kaniewski

tlo

Encyklopedia lokacji (Postapo & SCI FI)

Autorka grafiki: 

Postapo

Kontekst

Populacja planety po wybuchu bomb atomowych drastycznie zmalała. Zwierzęta oraz ludzie z czasem dostosowali się do nowych warunków na powierzchni. Poziom promieniowania różni się w zależności od regionu i mutacji, z tego względu pozostałe przy życiu społeczeństwo rozpadło się. Nie doszło jednak do konfliktów – pozostają one ze sobą w przyjaznych stosunkach. Z czasem powstały klany na czele, których stanęli wodzowie.

Aktualnie między wszystkimi obozami panuje napięta sytuacja. Odnaleziono starożytne urządzenie, które wydaje się znacznie starsze od ludzkości. Po dogłębnej jego analizie wychodzi na to, że istnieje ratunek dla całej ludzkiej cywilizacji. Tajemnicze odkrycie okazuje się być jednocześnie maszyną, która w jakiś sposób jest w stanie przywrócić planetę do stanu przed wybuchem. Istnieje jednak problem: ci, którzy zdołali przystosować się do beznadziejnych warunków, nie przetrwają w świecie pozbawionym apokaliptycznej skazy.

Nuntius (ruiny)  

Odnalezione przed kilkoma miesiącami współrzędne doprowadziły garstkę ocalałych do podziemnych ruin. Ekspedycja natrafiła tam na skomplikowane struktury wzniesione z metali dotąd nieznanych ludzkości. Wciąż działające oświetlenie oraz holograficzne interfejsy komputerowe wywołały zdumienie wśród członków wyprawy. Dopiero szczegółowe badania pozwoliły archeologom zrozumieć, że opuszczony kompleks jest pozostałością po zaawansowanej cywilizacji. Analiza baz danych nie pozostawiła wątpliwości — budowla nie była dziełem człowieka.

Ruiny stanowią skarbiec wiedzy o przeszłości, mogący w odpowiednich rękach stać się narzędziem odbudowy planety. Są jednocześnie świadectwem zbawienia i zagłady. Głęboko ukryte w kodzie zapisy wskazują lokalizacje kilku maszyn, kluczowych do rozpoczęcia nowego renesansu.

Los tej wiedzy wciąż pozostaje przedmiotem sporów. Wśród plemion krążą pogłoski o tajemniczej „gwardii cienia” — wyspecjalizowanym oddziale, którego jedynym celem ma być cofnięcie Ziemi do stanu sprzed katastrofy. Bez względu na cenę.

Elizjum (miejsce obrad) 

Elizjum stanowi ostatni ocalały fragment dawnego świata. Gdy rozległe, żyzne ziemie przemieniły się w jałowe pustkowia, to miejsce pozostało nietknięte. Błędne decyzje człowieka doprowadziły cywilizację na skraj upadku, niszcząc wszystko, co natura budowała przez wieki. Życie mogło całkowicie zniknąć, a jednak, wbrew wszelkim przeciwnościom, przetrwało właśnie tutaj.

Teren wyróżnia się bogactwem roślinności: gęste krzewy i poskręcane drzewa tworzą unikalny krajobraz, który od początku budził zachwyt i ciekawość. To właśnie ta niezwykłość sprawiła, że zwaśnione plemiona zwróciły na Elizjum uwagę. Po zawarciu przymierza wodzowie ogłosili je miejscem świętym. Z czasem stało się ono polityczną i kulturalną stolicą ocalałych. To tutaj zapadają decyzje kształtujące przyszłość całej wspólnoty. Podczas obrad członkowie plemion gromadzą się na naturalnych wzniesieniach, skąd obserwują swoich przywódców.

Sci fi

Kontekst

Helios to piaszczysta planeta o skrajnie nieprzyjaznym dla człowieka klimacie. Palące upały i nieustanne burze piaskowe czynią życie na powierzchni niemożliwym bez ochronnego pancerza. Mimo to świat ten nie jest martwy — liczne gatunki zwierząt zdołały przystosować się do surowych warunków, a prawdziwymi władcami pustyni stali się Tinkerianie, inteligentne istoty wywodzące się od wielkich jaszczurów.

Wraz z rozwojem cywilizacji i kolonizacją pobliskich planet Tinkerianie stanęli przed wyzwaniem komunikacji na ogromne odległości. Przewidując możliwe problemy, opracowali sieć potężnych wzmacniaczy, ukrytych w wąwozach, które potrafiły przekierowywać sygnał do wybranych światów. Nie przewidziano jednak, że fale niosące informacje opuszczą system i zostaną przechwycone przez jedną z ras należących do Wspólnoty Galaktycznej. Zapoczątkowało to bliskie relacje handlowe z gigantyczną społecznością składającą się z wielu różnorodnych ras.

Nacula (statek wypadowy)

Nacula to zmodyfikowany statek zwiadowczy, dostosowany do wymagań elitarnej jednostki bojowej Hades. Zbudowany przez najwybitniejszych inżynierów ludzi i Tregentów, łączy w sobie zdolność cichego przenikania przez najbardziej newralgiczne obszary z możliwością zadawania poważnych obrażeń wrogom.

Podczas gdy większość okrętów musi wybierać między siłą ognia a mobilnością, Nacula przełamuje tę zasadę. Po licznych modyfikacjach stała się pełnoprawną jednostką wojskową, zdolną zarówno do błyskawicznych manewrów, jak i skutecznych uderzeń. Kilkukrotnie odegrała decydującą rolę w operacjach kosmicznych, ratując życie wielu żołnierzy.

Stirg (Podziemne miasto handlowe)

Stirg należy do najstarszych i największych ośrodków handlowych na całym Heliosie. Wzniesione z twardego, pomarańczowego piaskowca, zachowało swoją pierwotną strukturę niemal nienaruszoną od czasów powstania.

Miasto usytuowano tuż przy dużym jeziorze, od którego zaczerpnęło swoją nazwę. Po nawiązaniu kontaktu Tinkerian ze Wspólnotą Galaktyczną Stirg stał się popularnym celem podróży. Turyści z odległych światów przybywali tu, by na własne oczy ujrzeć zieloną taflę wody — rzadkość w piaszczystym świecie Heliosa.

Pierwszym, co zwraca uwagę odwiedzających, jest nietypowa architektura. Stolicę handlu tworzą kilkupiętrowe budynki ukryte głęboko pod ziemią. Każdy z nich pełni rolę zarówno domu, jak i miejsca zawierania transakcji. Zgodnie z kulturą jaszczurzej rasy wszystkie konstrukcje wtopiono w naturalne otoczenie. Dla niedoświadczonych podróżników Stirg często jawi się jedynie jako skupisko symetrycznie rozstawionych głazów — dopiero z bliska odsłania swoje prawdziwe oblicze.

Krążą pogłoski, że tutejsi kupcy nigdy nie sypiają. Podobno każdą wolną chwilę poświęcają na planowanie kolejnych interesów i wyszukiwanie sposobów, by skusić, a czasem i przechytrzyć nieuważnych przybyszy.